سكن.. أول مؤلفات الكاتبة ريهام حلمي في معرض الكتاب

عن دار الرواق للنشر والتوزيع يصدر قريبًا كتاب “سَكَن..صفاء الروح في حلو المشاعر ومرها” لمدربة الذكاء العاطفي ريهام حلمي في الدورة الـتاسعة والأربعين لمعرض الكتاب 2018.

على الغلاف الخلفي للكتاب تقرأ :” عايشين كأن قلوبنا بقت متشفرة.. وكأن الأيام قفلت قلبنا بقفل.. وخبت مننا المفتاح.. قرروا لنا إن الإحساس تفاهة.. وإن الدنيا عايزة الشديد اللي يعيشها بعملية وبس..
الكتاب ده هيعبر عنك في أغلب حالاتك الشعورية.. كأنه صديقك.. بيتفهمك وبيريحك وبيديك نصيحة تتحرر ازاي من وجعك.. كأنه مراية لقلبك.. للي بتحس بيه مع الناس.. وكمان للي ممكن تكون سبب فيه عشان الناس تتضايق أو تتألم منك.. فنتعلم نرصد إحساسنا وازاي ندير الألم جواه.. وكمان نتعلم مفتاح التعايش حوالين الناس..
الكتاب ده بيساعدك إنك تبدل جواك المعاني المؤلمة لمعاني تساعدك تقلل قوي الوجع في حياتك.. فيعتبر وقاية وعلاج عام لجروح الحياة.. تخلي مُرّ المشاعر يتحول لسَكَن.”

ريهام حلمي باحثة وكاتبة متخصصة في مجال الذكاء العاطفي وتطوير العلاقات الأسرية. حاصلة على عدة شهادات معتمدة من دكتور جون جراي، جين نيلسون، ريتشارد بولستاد ومايكل هول بالولايات المتحدة الامريكية وتحضر الآن للماجستير في علم النفس.

[avatar]

فريق تحرير النهارده

نحتاج يومياً لمعرفة كل ما يدور في العالم من حولنا فالأحداث تتلاحق في سرعة كبيرة والموضوعات تتنوع علي نحو بالغ وهناك في كل لحظة العديد من الأخبار والأحداث والموضوعات الجديدة في شتى المجالات التي تهم كافة أفراد الأسرة من نساء ورجال وأطفال وشباب

كل مقالات ElNaharda